úterý 31. července 2018

Peak Design - nový přírůstek do rodiny

Značná část lidí po pořízení nového foťáku následuje totožnou rutinu. Vybalit z krabice a bublinkové fólie, nabít baterku, vložit kartu, nasadit popruh od výrobce. Málokdo se nad tím zastaví, a přemýšlí, jestli to je to pravé ořechové. Navíc foťák sám o sobě je už velká investice, takže nechceme se v danou chvíli ještě víc vyšťavovat z peněz. Nejhorší na situaci je, že často nevíme, o co přicházíme. Dokud to nevyzkoušíme na vlastní kůži. Proto se často spokojíme s věcmi, které jen plní svůj účel a na způsobu nezáleží. Pro mě to byl až do nedávna popruh.

U všech předchozích foťáků jsem využíval původní popruh. Ať to byl FufiFilm, můj první foťák, cokoliv od Canonu nebo Nikon. Při prvním zapůjčení přístroje od Sony (můžete si o tom přečíst tady) jsem v balení dostal i jiný popruh. Byl to Peak Design Slide Lite. Slyšel jsem o nich už hodně, stejně tak ale i o konkurenci jako je BlackRapid dalších produktech. Často foťák nosím pověšený přes rameno. S krátkým popruhem se to jednodušeji řekne, než udělá. Navíc hodně jich pro to používá stativovou zdířku. O tu jsem se nechtěl ochudit, velkou část fotek pořizuju právě ze stativu. Nechtělo se mi pokaždé sundávat popruh, montovat L-bracket a pak zase vše dostávat do normálu. Přišlo mi to jako nesmysl.


Doba i vnímání se mění a posouvají (snad kupředu). Při hraní si s a7R II jsem si na jiný popruh od Peak Design tak rychle zvykl, že se mi těžko vracelo ke "krabicovému modelu" na D810tce. Žádná flexibilita, minimum pohodlí, při nošení foťáku jsem si mohl vybrat mezi bolestí při nošení foťáku na krku, nebo nepohodlí, pokud ho nesete přes hrudník. To je doprovázeno poměrně důvěryhodným pocitem svázanosti. Dokážu si ale představit, že některým fanouškům a fanynkám nejen Fifty Shades of Grey se to může líbit. Jo, a ještě jeden bod, na který bych málem zapomněl. Vypadáte jako chodící reklama, současně fungujete i jako budoucí oběť lupiče. Není tak těžké si najít prodejní cenu daného foťáku a pak to prostě střelit ...

Drtivou většinu problémů v předchozích odstavcích řeší právě Peak Design velmi elegantní formou. A ne, nejsem placený za napsání pozitivní recenze na produkt. Nicméně zrovna této spolupráci bych se nebránil :) I přes plánovaný přechod na bezzrcátkovou a7 III jsem si nakonec koupil větší a pohodlnější Slide. Oba jsou v stejné, jen "plnohodnotný" Slide má navíc vypolstrovanou část pro pohodlnější nošení a je širší. Jak to celé zapadá dohromady s moji současnou D810, L-Bracket, focením ze stativu a nošením?


Oproti dodávanému popruhu se Peak Design neuchycuje přímo do oček. Součástí balení jsou 4 kotvy a malinká destička do stativové zdířky. K té se ještě dostanu. Kotvy se jednoduše provléknou a utáhnou. Každá je testovaná na zátěž okolo 90 kg, nemyslím si tedy, že by lanko uvnitř jen tak ruplo při normálním nošení. K tomu mají i barevný ukazatel. Lanko na povrchu je černé, jakmile jde ale někde vidět vnitřní, červená, část lanka, je na čase ho vyměnit. To je za mne obrovský plus, není zapotřebí se spoléhat na nic dalšího. Slide se pak jednoduše zacvakne přímo do kotviček.

Kotvy lze připevnit na cokoliv, kde je očko a trocha prostoru. Nejsem tedy limitovaný mít to připevněné pouze za přichystané úchyty nahoře po bocích foťáku. Upevnění na stativovou destičku nebyl žádný problém. Na foťáku tak mám 3 body, a vždy i vyberu dva podle toho, jak chci foťák nosit. A nemusím nic odšroubovávat při focení ze stativu. Rychlý odstrojení znemožní větru se do něj opřít a přístroj je o to stabilnější. Délku si nastavím pomocí přesek. A k tomu stačí jen odklopit, zatáhnout a zpátky zacvaknout. Proč s těmito pomalu primitivními (sorry) koncepty nepřišly i jiné značky?


Každopádně na tuto vymoženost jsem si strašně rychle zvykl. Parádně rozložuje váhu těžší D810 i s většímy skly a vypolstrovaná část je strašně pohodlná. Menší "nedostatek", který úplně není nedostatkem, je velikost. Nechce se mi zvohýbat vystuženou část, a popruh vždy smotám na její délku. Sice se takto špatně dává do batohu, ale za chvíli si člověk zvykne. Rozhodně bych popruh doporučil pro každého, kdo aspoň trochu nosí foťák mimo batožinu. Je to skvělý společník na procházky po městě i přírodě. Pokud člověku nevadí, že peněženku, mobil a klíče bude mít po kapsách, pak stačí vzít jen tuto zázračnou věc a foťák na ni zavěsit. Jestli pořád taháte všechno v batohu, přijdete na místo, vyndáte foťák, dáte na stativ a nehnete se po dobu pár hodin, pak toto moc pro vás není. Protože popruh vůbec nepotřebujete :) Tak jako tak, jsem z něj unešený, a kdyby mi někdy všechno ukradli, byla by to jedna z prvních věcí, které bych kupoval.

Related Articles

0 comments:

Okomentovat