úterý 31. července 2018

Výhody a nevýhody Sony systému

Ahoj, po nějaké době volně navazuju na článek o testování bezzrcátkového systému od elektronického giganta - společnosti Sony. Nad změnou jsem uvažoval kvůli váze, velikosti na cestování, kvalitě i pokrokovosti. Některými věcmi mě Sony překvapilo, naopak jindy zase zklamalo. Vezměme to postupně.

Elektronický hledáček byla věc, které jsem se nejvíc bál. Viděl jsem videa, kdy první generace při špatném světle měla odezvu jako já po 10 pivech. Fotím často za horšího světla (východy slunce, focení v lese atd.). Bál jsem se, že mě zařízení bude zdržovat, než pomáhat. Nemohl jsem se víc mýlit. Hledáček v Sony a7R II byl vynikající. Zapůjčený foťák jsem vyzvedl večer v centru Fotoškoda, a hned se pustil do testování a nastavování. Už tehdy jsem si uvědomil, že jsem se nemohl víc mít. Navíc tuna možností třeba při manuálním ošetření ještě víc zdůraznila výhody oproti optickým.

DSC_2784

Další výhodou bylo, že jsem viděl fotku v hledáčku tak, jak ve výsledku bude vypadat. Tedy pokud si nevypne člověk tuto funkci třeba kvůli focení portrétů uvnitř místnosti. Ve výsledku práce s přístrojem i díky tomuto byla rychlejší a jednodušší. Přiznávám, že u focení přítelkyně mi to nepřišlo jako až tak super funkce. Ale po týdnu, kdy jsme fotili v Říčanech a střídal jsem oba foťáky, jsem byl překvapený, že posunu expozici a u Nikonu se nic nestane... Holt jsem si tak zvykl, až zapomněl, že existují optické hledáčky. #facepalm

Tyto systémy výrazně pomáhají při focení. Na jednu stranu z něj bere krásu, kdy člověk musí odhadovat expozici. Na druhou stranu stačí vypnout jeden řádek v menu a vše je zase zpátky. Když už jsme u menu, musím říct, že horší jak ještě neviděl. Občas mi přijde, že ani už nejde mít horší rozhraní a organizaci. Položky byly sice rozděleny do větších záložek, tom to ale končilo. Vyznat se v tom mi místy přišlo nemožné. A aby toho nebylo málo, po resetu do továrního nastavení nešla spousta věcí upravit. Defaultně je povolená jedná funkce (neptejte se jaká), která nemůže běžet současně s ostatními. Co mi vadí, že sám foťák ji nevypne. Řekne, která to je, a hledej, Šmudlo. Do kolen člověka dostane, pokud těchto potřeb je víc na vypnutí jedné položky. Jestli chcete jít do Sony, potřebujete (alespoň) víkend na nastavení přístroje.


S výkonem bezzrcátkových systémů se začalo víc objevovat ostření pomocí elektroniky. To má své výhody i zápory. Při automatickém režimu to je více méně jedno. U manuálního už ne. Čím rychleji otočíte ostřícím prstencem, tím rychleji se mění ostřicí bod. A naopak. Pomalé pohyby dávají možnost naprosto přesného zaostření. Problém je, že se to špatně odhaduje, jakou rychlostí točit a kde zastavit. Pro detaily u portrétů to je super. Ale jinak moc ne. Každopádně toto je záležitost vyhraných objektivů třeba značky Zeiss Batis. A jsou i skla pro smrtelníky, které patří tradičním způsobem.

Velikost a váha jsou dalším ze super věcí, které mě bavily. Souhlasím, při použití určitých skel se dostanu na stejnou hmotnost se Sony jako u Nikon. A i Nikon má f/4 verze skel. Ale pořád můžu jít cestou menších skel, kdy jasně kde vidět rozdíl ve váze i velikosti. Rozhodně budu na cesty raději tahat Sony a7R než Nikon D810.

S tím souvisí i životnost baterie. U druhé i první generace je žalostná. Stačí se chvíli hrabat v menu a hned máte o 30% min baterky. Rozhodně to není nic, co by bylo pozitivní. Ve výsledku dosáhnete z jedné baterky míň fotek. Ale pořád mě překvapilo kolik, navzdory tak velkému úbytku baterky při nastavení.

Obrovským tématem pro mě osobně byly i barvy. U portrétů v interiéru mi ujížděly do zelena, při venkovním focení všechno v pohodě. Jasně, můžu pokaždé si nastavit vyvážení bílé pomocí šedé karty a dalších záležitostí. Ale chce se mi to dělat? Moc ne, abych se přiznal. U foťáků Canon ani Nikon jsem nemusel na to až tak sáhnout. Nevím, proč to Sony nezvládl. Na Facebooku jsem narazil na další, stejné zkušenosti a jsem rád, že jsem něco až tak moc nezkazil a chyba není ani ve mě.

Z čeho jsem byl víc než mile překvapený bylo NFC a WiFi. Vím, že přenos fotek je už dlouhodobě dostupný i na zcadlovkách. Pokaždý jsem si řekl, fotky budu upravovat až v počítači, nepotřebuju to mít u ve foťáku. Jak se mění doba, je nutné změnit i nástroje. Instagram je stále silnějším v republice, a je škoda to nevyužít postováním fotek z mobilu.

Každopádně, Sony neustále aspiruje na vedoucího trhu v segmentu foťáků. Už teď je nejvíc inovativní, Nikon dělá pomalé krůčky, Canon přiznává, že mu chybí inovativnost. Myslím si, že pokud dořeší

Related Articles

0 comments:

Okomentovat